Tuesday, June 19, 2007

indlagt 19.6.

Tirsdag d. 19.6.
I dag blev de sidste indkøb klaret, og vi er så småt begyndt at pakke taskerne. I øvrigt nyder vi bare det gode vejr.

Mandag d. 18.6.
Sol fra en blå himmel, op mod 35 graders varme, næsten ingen vind. Sådan er det hver dag, også de næste 6 dage hvis man skal tro meteorologerne. Vi bliver liggende her i Mytilene. Vibeke og Bent kommer jo onsdag eftermiddag for at overtage båden og sejle den videre i de næste 4 uger. Og så skal vi hjem til Danmark imens. Vi er så småt begyndt at gøre båden klar til overtagelse. Irene har i dag vasket skuffer og skabe, og jeg har efterset motoren mv. med olie og smøring. Vi nyder de smukke omgivelser, og giver os ellers god tid som turister her i byen.

Søndag d. 17.6.
Jeg var som sædvanlig oppe ved 0630 tiden, og da jeg kravlede op i cockpittet, så jeg en båd komme sejlende ind i havnen. Det var en stor flot sejlbåd, en 47 fods Harmony, med Elvstrøm-mærke på lazy-jack’en. Men flaget genkendte jeg ikke. Jeg syntes det lignede et FN-flag lidt. Jeg hjalp dem med fortøjningerne og fik en snak med den ene af gasterne, næstkommanderende vil jeg tro, der talte noget engelsk. De er fra byen Aktau i Kazakstan, og har sejlet hjemmefra over floderne Don og Volga og diverse søer, jeg ikke genkendte navnene på. Videre over Sortehavet, gennem Middelhavet, over Atlanten, gennem Panama-kanalen, over Stillehavet til Hawaii. Derfra til Japan, Filippinerne, Australien, Indien, Det røde Hav, tilbage til Middelhavet. Herfra skal de videre hjem til Aktau. Turen må vare 164 dage, hverken mere eller mindre. Den er led i en kampagne for bedre forståelse mellem nationerne, arrangeret af en organisation i Kazakstan. Det er unge mennesker, der er ombord, 5 mænd og 2 kvinder. Deres beholdninger af diesel og vand var helt i bund, derfor havde det, på grund af manglende vind, taget dem hele natten at nå frem til Lesbos.
Senere på dagen var vi på netcafé for at lægge det ind, der var skrevet for den forløbne uge. Og her har de netcaféer, der ligner noget. 4 –5 stykker ligger lige ved siden af hinanden. Den vi var inde i, har 25 – 30 pc’er stående langs væggene, og ude på gulvet står det 5 store poolborde. Og en næsten 10 m lang bardisk. Ved siden af netcaféerne ligger en række smarte alm. cafeer med store udendørs overdækkede, vanddampafkølede terrasser. Det er tydeligt, at det er her jet-set’et kommer. Du skulle være her og se det, Frank.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home